Doba vzniku veršů a súr
Text koránu se občas také rozděluje na 4 části podle doby seslání, které spojuje podobný obsah a forma. Znalost okolností seslání daného verše a súry je velice důležitá pro jeho interpretaci. Toto dělení je následující: jedná se o první, druhé a třetí mekkánské období a medínské období. Toto rozdělení je však spíše přibližné, není zcela možné určit jejich přesné hranice (snad vyjma posledního) a celá věc je ještě komplikována pozdějšími úpravami a doplňováním starších súr. Otázka původu jednotlivých úseků súr je velmi složitá a názor často není jednotný. Znalost rozdělení mekkánských a medínských veršů je však jednou z nejdůležitějších odvětví `ulum Al-Qur’an (koránské vědy). Není zde pouhý historický zájem, ale tato znalost je zvláště důležitá pro pochopení a interpretaci konkrétních veršů a aplikace principu Naskh (odvolání a nahrazení staršíchveršů).1
Princip Naskh odkazuje k praxi nahrazení staršího verše veršem novějším. Muslimové si nedovedou představit, že by Alláh udělal v koránu chybu, tento princip chápou jako proces, kdy zákony a nařízení v raných fázích islámu mají omezenou časovou relevanci a museli být tedy nahrazeny vhodnějšími nařízeními ve verších pozdějších.2 Znalost doby seslání veršů například pomáhá určit jaký verš je platný v situaci kdy jsou některé v rozporu. Pomáhá muslimům v rozhodování kterým veršem se řídit a kterým nikoliv – který je neplatný.
Mnoho súr obsahuje verše z obou období.3 Jak byly súry Mohamedem doplňovány ukazuje tabulka níže v sekci “mekkánské a medínské verše”, spolu s chronologickým řazením súr od nejstarší po nejmladší.
Mekkánské a medínské verše
K tomuto dělení odkazují významné události postupu muslimského společenství (umma). Období mekkánské odpovídá období před hidžrou, do roku 622. Období medínské odpovídá době po hidžře.
Mekkánksé verše byly představovány v rozpětí 13 let, medínské v rozpětí 10 let. Hlavní úlohou Mohameda v mekkánském období bylo přivést lidi k Islámu, motivy jež se objevují v těchto verších jsou: Alláh, přicházející soudný den a správné chování. K hlavním tématům mekkánských veršů se přidává v medínských verších řešení problémů rozrůstající se komunity muslimů a formovaní jejich společenství. Znát pozadí událostí je pro správné pochopení veršů důležité, zatímco mekkánské verše budou relevantní muslimům, kteří žijí v prostředí, kde je většina obyvatel nemuslimská, medínské verše pak budou relevantní muslimům jejichž komunita se již utváří.1
Chronologický seznam mekkánských súr
Následující tabulka představuje mekkánské súry v chronologickém seznamu. Jednotlivé sloupce zleva v tabulce představují: číslo súry, fonetický přepis arabského názvu, český název a poznámky k výjimkám vztahujícím se k chronologickému řazení.3
Mekkánské súry
96 | al-`Alaq | Kapka přilnavá | |
68 | al-Qalam | Pero nebo Nún | kromě 17-33, 48-50, z Mediny |
73 | al-Muzammil | Zahalený | kromě 73.10-11, 20, z Mediny |
74 | al-Muddaththir | Rouchem přikrytý | |
1 | al-Fātiĥah | Oteviratelka Knihy | |
111 | al-Lahab | Zhyňte nebo Palmová vlákna | |
81 | at-Takwīr | Svinutí | |
87 | al-A`lā | Nejvyšší | |
92 | al-Layl | Noc | |
89 | al-Fajr | Úsvit | |
93 | aď-Ďuĥā | Denní jas | |
94 | al-Inshirāĥ | Otevření | |
103 | al-`Aşr | Osud | |
100 | al-`Ādiyāt | Pádící | |
108 | al-Kauthar | Hojnost | |
102 | at-Takāthur | Rozmnožování | |
107 | al-Mā`ūn | Podpora | jen 1-3; zbytek z Mediny |
109 | al-Kāfirūn | Nevěřící | |
105 | al-Fīl | Slon | |
113 | al-Falaq | Záře jitřní | |
114 | an-Nās | Lidé | |
112 | al-Ikhlāş | Upřímnost víry | |
53 | an-Najm | Hvězda | kromě 32, z Mediny |
80 | `Abasa | Zakabonil se | |
97 | al-qadr | Úradek | |
91 | ash-Shams | Slunce | |
85 | al-Burūj | Souhvězdí | |
95 | at-Tin | Fíkovník | |
106 | al-Quraysh | Kurajšovci | |
101 | al-Qāri`ah | Roztříštění | |
75 | al-Qiyāmah | Zmrtvýchvstání | |
104 | al-Humazah | Pomlouvač | |
77 | al-Mursalāt | Vysílané | kromě 48, z Mediny |
50 | Qāf | Qáf | kromě 38, z Mediny |
90 | al-Balad | Město | |
86 | aţ-Ţāriq | Nocí putující | |
54 | al-Qamar | Měsíc | kromě 44, 45, 46, z Mediny |
38 | Şād | Sád | |
7 | al-A`rāf | Rozpoznání | kromě 163-170, z Mediny |
72 | al-Jinn | Džinové | |
36 | Yā Sīn | Já Sín | kromě 45, z Mediny |
25 | al-Furqān | Spásné zjevení | kromě 68, 69, 70, z Mediny |
35 | al-Fāţir | Stvořitel nebo Andělé | |
19 | Maryam | Marie | kromě 58, 71, z Mediny |
20 | Ţā Hā | Tá Há | kromě 130, 131, z Mediny |
56 | al-Wāqi`ah | Nezvratná událost | kromě 81, 82, z Mediny |
26 | ash-Shu`arā’ | Básníci | kromě 197 a 224-konec, z Mediny |
27 | an-Naml | Mravenci | |
28 | al-Qaşaş | Příběh | kromě 52-55 z Medinya 85 z Juhfah z doby hidžry |
17 | Banī Isrā’īl (nebo al-Isrā’) |
Noční cesta | kromě 26, 32, 33, 57, 73-80, z Medin |
10 | Yūnus | Jonáš | kromě 40, 94, 95, 96, z Mediny |
11 | Hūd | Húd | kromě 12, 17, 114, z Mediny |
12 | Yūsuf | Josef | kromě 1, 2, 3, 7, z Mediny |
15 | al-Ĥijr | Al-Hidžr | kromě 87, z Mediny |
6 | al-An`ām | Dobytek | kromě 20, 23, 91, 93, 114, 151, 152, 153, z Mediny |
37 | aş-Şāffāt | Stojící v řadách | |
31 | Luqmān | Luqmán | kromě 27-29, z Mediny |
34 | Saba’ | Sabá’ | |
39 | az-Zumar | Skupiny | |
40 | al-Mu’min | Odpouštějící | kromě 56, 57, z Mediny |
41 | Ĥā Mim Sajdah | Byly učiněny srozumitelnými | |
42 | ash-Shūrā | Porada | kromě 23, 24, 25, 27, z Mediny |
43 | az-Zukhruf | Zlaté ozdoby | kromě 54, z Mediny |
44 | ad-Dukhān | Dým | |
45 | al-Jāthiyah | Klečící | kromě 14, z Mediny |
46 | al-Aĥqāf | Přesypy | kromě 10, 15, 35, z Mediny |
51 | adh-Dhāriyāt | Běžící | |
88 | al-Ghāshiyah | Zahalující | |
18 | al-Kahf | Jeskyně | kromě 28, 83-101, z Mediny |
16 | an-Naĥl | Včely | kromě posledních tří veršů 126-128, z Mediny |
71 | Nūĥ | Noe | |
14 | Ibrāhīm | Abraham | kromě 28, 29, z Mediny |
21 | al-Anbiyā’ | Proroci | |
23 | al-Mu’minūn | Věřící | |
32 | as-Sajdah | Padnutí na zem | kromě 16-20, z Mediny |
52 | aţ-Ţūr | Hora Sinaj | |
67 | al-Mulk | Království | |
69 | al-Ĥāqqah | Nevyhnutelná | |
70 | al-Ma`ārij | Stupně | |
78 | an-Naba’ | Zvěst | |
79 | an-Nāzi`āt | Vytrhující | |
82 | al-Infiţār | Rozpuknutí | |
84 | al-Inshiqāq | Rozštěpení | |
30 | ar-Rūm | Byzantinci | kromě 17, z Mediny |
29 | al-`Ankabūt | Pavouk | kromě 1-11, z Medinah |
83 | at-Taţfīf | Zkracující míru | poslední verš z Mekky |
Chronologické pořadí Medinských súr.3
2 | al-Baqarah | Kráva | kromě 281 z Mina z doby poslední hidžry |
8 | al-Anfāl | Kořist | kromě 30-36 z Mekky |
3 | āl-Imrān | Rod `Imránův | |
33 | al-Aĥzāb | Spojenci | |
60 | al-Mumtaĥanah | Zkoušená | |
4 | an-Nisā’ | Ženy | |
99 | al-Zilzāl | Zemětřesení | |
57 | al-Ĥadid | Železo | |
47 | Muĥammad | Muhammad | kromě 13, z doby během hidžry |
13 | ar-Ra`d | The Thunder | |
55 | ar-Raĥmān | Milosrdný | |
76 | ad-Dahr | Člověk | |
65 | aţ-Ţalāq | Rozvod | |
98 | al-Bayyinah | Jasný důkaz | |
59 | al-Ĥashr | Shromáždění | |
24 | an-Nūr | Světlo | |
22 | al-Ĥajj | Pouť | kromě 52-55, z místa mezi Mekkou a Medinou |
63 | al-Munāfiqūn | Pokrytci | |
58 | al-Mujādilah | Hádka | |
49 | al-Ĥujurāt | Komnaty | |
66 | at-Taĥrīm | Zákaz | |
66 | at-Taghābun | Vzájemné klamání | |
61 | aş-Şaff | Sevřený šik | |
62 | al-Jumu`ah | Pátek | |
48 | al-Fatĥ | Úspěch | během návratu z Hudaybiyyah |
5 | al-Mā’idah | Prostřený stůl | kromě 3, z Arafat v době posledního hadže |
9 | at-Taubah | Pokání | kromě posledních dvou veršů z Mekky |
110 | an-Naşr | Vítězná pomoc | poslední z Mina v době posledního hadže |
Zdroje informací
- Makkan and Madinan Revelations – IslamOinline
- How can there be abrogation in the Quran? – SunniPath
- Chronological Order of the Revelation of the Quran – Islamic Center of Beverly Hills